Introductie
Zoek in GPT werd onthuld op 26 juli 2024 en op 31 oktober van hetzelfde jaar geopend voor het grote publiek. Les SEO-professionals (inclusief wijzelf) hadden de gelegenheid om het te testen. Hier is onze eerste feedback en wat we ervan vindenDe toekomst van zoeken en SEO in het algemeen.
Geen tijd om alles te lezen?
SearchGPT zorgt voor een revolutie in de zoekwereld met een gespreksmodus en klikbare bronnen, terwijl Google wordt aangespoord om zich aan te passen met zijn eigen AI-tools. Het is efficiënt voor informatieve zoekopdrachten, maar blijft beperkt voor commerciële en lokale zoekopdrachten..
Een kans om SEO in de gaten te houden, met name dankzij het volgen van verkeer en hoogwaardige long-tail-content.
Benieuwd naar meer over SEO-nieuws en hoe je je site vooraf kunt aanpassen? Vraag een van onze experts om je te helpen.
Waarom is de komst van een nieuwe SEO-speler interessant?
Het platform ChatGPT heeft een thermonucleaire aanvalsmacht: het dagelijks gebruik van zijn tool door miljoenen mensen, die het soms zelfs als zoekmachine gebruikte. ChatGPT heeft zelfs bijna 200 miljoen wekelijkse gebruikers wereldwijd in oktober 2024. Deze gebruikers hebben zoekgewoonten ontwikkeld (in gespreksmodus) en zouden in theorie eenvoudig overschakelen naar regelmatig gebruik van SearchGPT voor hun dagelijkse zoekopdrachten.

De andere hoogtepunt van het nieuwe OpenAI-product (het moederbedrijf van ChatGPT) is dat ze het web al hebben gecrawld en gesloopt toen de tool werd gemaakt (en daarna om het dag na dag te verbeteren) om hun AI te voeden en te trainen. Bovendien hebben ze sindsdien getekend samenwerkingsovereenkomsten met Reddit (onder andere) om hun AI en de inhoud die voor gebruikers wordt gegenereerd, te verbeteren.
Dit is wat het Open AI-persbericht van 16 mei 2024 zei toen het werd aangekondigd:”OpenAI krijgt toegang tot de data-API van Reddit, die unieke, gestructureerde en realtime inhoud van Reddit biedt. De AI-tools van OpenAI zullen dus Reddit-inhoud beter kunnen begrijpen en benadrukken, vooral over recente onderwerpen.” Gezien het aantal dagelijkse posts op het platform zal het een echte kans voor OpenAI om hun gesprekstool te verbeteren en om tegemoet te komen aan de behoeften van gebruikers.
Wat was tot nu toe de impact van het gebruik van generatieve AI's op de marktaandelen van Google?

Volgens a Artikel door SparkToro gepubliceerd in augustus 2024, Het gebruik van AI-tools heeft op dit moment nog geen grote invloed gehad op het gebruik en de marktaandelen van Google maar dat moet nog nauwlettend worden gevolgd. We zien nu al een sterke toename van het verkeer van SearchGPT naar websites. Hoe weet je dat? Eenvoudig, u hoeft alleen maar naar het „verwijzingsverkeer” voor uw site te kijken via Google Analytics, zoals uitgelegd door Jean Sprimont in deze LinkedIn-post.
Wat zijn de specifieke kenmerken van SearchGPT als zoekmachine?
Een gespreksmodus (zoals ChatGPT) maar met citaten en een interactieve interface in de zoekresultaten: Over het algemeen werken we hetzelfde als ChatGPT, behalve dat de resultaten hier klikbare citaten/bronnen bevatten die rechtstreeks naar externe bronnen leiden. We hebben ook een hoverfunctie om de pagina's te bekijken, en een zijbalk met extra resultaten, waarmee de gebruiker indien nodig dieper in het onderwerp kan duiken.

Een zoekmachine die Microsoft Bing als basis gebruikt, maar niet alleen. We vermoedden het, maar we weten het nu, Search GPT is voornamelijk gebaseerd op de Bing-zoekmachine om gebruikers relevante zoekresultaten aan te bieden. Het is daarom nuttig om na te denken over hoe je je SEO kunt optimaliseren volgens de richtlijnen die Bing voor SEO voorstelt. Een paar punten verschillen van Google, maar we gebruiken over het algemeen een vergelijkbare optimalisatie, dus de basisprincipes veranderen niet.
Dat weten we ook SearchGPT is gebaseerd op Google API's (favicons, adressen op kaarten). via Maps), Dit maakt het relevant voor lokale vragen en maakt het mogelijk om eenvoudig adressen en telefoonnummers op te geven en dit soort informatie over vestigingen. Maar Open AI is ook samenwerkingsverbanden aangegaan met mediagroepen. In Frankrijk is dat De krant Le Monde, die de eerste en enige samenwerking tot nu toe heeft ondertekend. We hebben soortgelijke overeenkomsten gezien, zoals met de News Corp-groep zeer aanwezig op Engelstalige markten (eigenaren van de Wall Street Journal in de VS bijvoorbeeld of de Sun and The Times in het Verenigd Koninkrijk) of In Italië met de GEDI-groep, dus blijf op de hoogte. Het doel van deze overeenkomsten is om hun zoekresultaten te verfijnen, maar ook om bij te dragen aan het sturen van bezoekers naar de sites van hun kranten of tijdschriften. In deze gevallen zien we, een overwicht van deze media in de zoekresultaten gerelateerd aan nieuws in deze landen op SearchGPT. Kortom een win-win.
Wat zijn de belangrijkste conclusies over SEO?
Zichtbaarheid en verkeer
ChatGPT Search markeert bronnen in een samenvattingsformaat, wat de zichtbaarheid van sites kan vergroten en gebruikers kan aanmoedigen om bronpagina's te bezoeken, maar ook kan leiden tot een toename van het aantal zoekopdrachten, genaamd „zoekopdrachten met 0 klikken”.
Een Recent onderzoek door Rand Fishkin toonde aan dat 60% van de zoekopdrachten eindigt zonder op de zoekresultaten van Google te klikken. In Europa start 22% van de internetgebruikers een nieuwe zoekopdracht na hun eerste verzoek (kortweg het begin van de conversatiezoekmachine) en 37% stopt daar (mogelijk omdat ze het antwoord hebben gevonden in de resultaatfragmenten of op positie 0). Niets nieuws onder de zon, maar Google wordt steeds meer een antwoordmachine, wat Search GPT al kortweg is.. Je zult er dus aan moeten wennen om steeds meer zoekopdrachten te zien die niet tot een klik leiden en deze te integreren in je marketing- en contentstrategie.
Maar het zal ook nodig zijn om er rekening mee te houden trackingstrategie. Omdat het niet voldoende is om een daling van het verkeer te verklaren aan de hand van dit nieuwe paradigma binnen zoekmachines. Dus tracking en data-analyse zullen altijd (meer) een belangrijke rol spelen in de webstrategie van marketeers, want zonder data wordt de te volgen strategie gevaarlijker.
Op dit moment kunnen we het verkeer volgen dat via Search GPT naar onze site komt (bijvoorbeeld via 'verwijzingsverkeer' op Google Analytics), maar we weten nog niet hoe we kunnen zeggen welke verzoeken tot dit verkeer hebben geleid en hoe we een strategie daarop kunnen aanpassen. De geheime hoop van alle SEO's (inclusief ons) ligt hier in de komst (volgende hoop) vaneen equivalent van de Google Search Console for Search GPT, om de zoekopdrachten bij te houden die resultaten hebben opgeleverd, de rangorde in Search GPT, enzovoort.
Het belang van informatieve inhoud
De eerste tests lijken (niet verwonderlijk) aan te tonen dat SearchGPT presteert het best bij lange en informatieve zoekopdrachten, die het meest geschikt zijn voor het ChatGPT Search-formaat. Dit kan een voordeel zijn voor uitgevers die gedetailleerde en gespecialiseerde inhoud publiceren en die zich richten op 'long tail'-verzoeken.
Ik heb de gezienovervloed aan inhoud op het web sinds het verschijnen van generatieve AI's voor het creëren van inhoudwordt het door het massale gebruik van AI steeds moeilijker om op te vallen in zoekmachines waar content soms gestandaardiseerd is. Het is daarom noodzakelijk om te focussen op unieke inhoud, die tot in de details doordringt (zonder een van beide te optimaliseren en voor de gebruikerservaring te zorgen) en die de kern van de onderwerpen raakt. Dit type inhoud wordt waarschijnlijk weergegeven bij superspecifieke zoekopdrachten, omdat tools zoals Search GPT of Google AI Overview (het equivalent van Google) de relevantie van uw inhoud voor deze zoekopdrachten hebben begrepen.
De soorten zoekopdrachten waarvoor SearchGPT op dit moment het beste werkt:
SearchGPT werkt goed voor informatieve zoekopdrachten, zoals de reisorganisatie (een reis in fasen voorbereiden, bijvoorbeeld op basis van resultaten die op internet zijn gevonden) of de samenvatting, vereenvoudiging of uitleg van lange en complexe inhoud die op het internet bestaat of waarbij verschillende inhoud moet worden gelezen. Hij lijkt dat heel goed te doen (wat ook weer niet verwonderlijk is). Aan de andere kant lijkt het minder goed te presteren bij het zoeken naar producten en lijkt minder geschikt voor commerciële vragen, het lijkt gebruikers ook een slechtere ervaring te bieden (vooral wat betreft de kwaliteit van de reacties) voor lokale zoekopdrachten (we komen er nog op terug).
Is SearchGPT een echte concurrent voor Google?
Voordelen van ChatGPT Search voor informatieve vragen
Volgens de SearchGPT-tests uitgevoerd door Aleyda Solis Het gereedschap ChatGPT's Search onderscheidt zich door conversationele en informatieve vragen. Het biedt gestructureerde en samengevatte antwoorden, met name geschikt voor complexe vragen of gedetailleerde zoekopdrachten, waardoor het zich kan onderscheiden van Google, waar je vaak een reeks zoekopdrachten moet uitvoeren om je doelen te bereiken.
De tool lijkt limieten te tonen voor commerciële zoekopdrachten
Ook volgens de analyses van Aleyda Solis, Google is efficiënter dan SearchGPT voor commerciële zoekopdrachten. Dankzij functies zoals productcarrousels en „kennispanels” Google maakt het makkelijker om rechtstreeks te kopen en voldoet beter aan de verwachtingen van gebruikers die een product willen kopen, voorlopig hebben ze dus nog steeds een voorsprong op dit gebied. SearchGPT is effectief voor productvergelijkingen, wat een voordeel is en het aantal bezoekers van vergelijkingssites kan gebruiken. We merken ook het gebruik op dat bestaat uit het vergelijken van producten of het doen van onderzoek naar verschillende producten via ChatGPT of SearchGPT, maar in het doen van de aankoop van het eindproduct via Google.

Een stapje achter op het schema voor lokale aanvragen
Wat lokale zoekopdrachten betreft, lijkt Google ook voorop te lopen, op het eerste gezicht. De weergave van een kaart en een gebruiksvriendelijkere visualisatie van de resultaten (met sterren voor bedrijven in Google Business Profiles en op Google Maps), eenvoudigere toegang tot opmerkingen en recensies van gebruikers. Bij de meeste zoekopdrachten gebruiken we paragrafen om elke vestiging te beschrijven in het geval van SearchGPT, wat de zoektijd kan verlengen.
Maar we weten dat het zeker zal evolueren, en tegen de tijd dat we klaar zijn met het schrijven van deze regels, we hebben al een verschuiving opgemerkt in de visualisatie die SearchGPT lokaal toestaat, met een visualisatie per kaart op sommige verzoeken, recensies die rechtstreeks op de kaart worden weergegeven (van Google of andere beoordelingsplatforms), met een heel interessante visualisatie. Waar het probleem voorlopig weer pijn lijkt te doen, is de kwaliteit van de informatie. We hebben (puur toevallig) tests gedaan op typische verzoeken:”Beveel ons aan | SEO-bureaus in Brussel”, maar er zijn zeer algemene agentschappen ontstaan, en geen enkele is echt gespecialiseerd in natuurlijke verwijzingen. Maar we zullen in de toekomst zeker een evolutie zien. Het is daarom belangrijk om voor uw strategieën rekening te houden met Lokale SEO.
Verbeteringen nodig voor de ChatGPT Search tool
Voor Concurreren met Google bij commerciële zoekopdrachten, wijst Aleyda Solis erop dat ChatGPT meer gegevens moet integreren en aankoopgerichte functionaliteiten moet ontwikkelen om beter tegemoet te komen aan de commerciële bedoelingen van gebruikers. Op dit punt merken we op (met name in de Verenigde Staten, en binnenkort ook in Europa) dat Google een stap voor is dankzij de directe integratie in e-commerce-aanvragen.
Als u bijvoorbeeld het volgende typt:”Koop iPhone 15 Pro Max” op Google in de Verenigde Staten zie je links en bovenaan je zoekresultaten direct een heleboel filters verschijnen, waarmee je je zoekopdracht kunt personaliseren op criteria zoals: tweedehands product, het budget dat je hebt, de plaats waar je het wilt kopen, waar je het wilt, of je het ter plaatse wilt laten bezorgen of ophalen, of je het ter plaatse wilt laten bezorgen of ophalen, welk bezorgbedrijf, enz. Filters die waren oorspronkelijk rechtstreeks op e-commercesites gebruikt, maar zal in toenemende mate worden gebruikt op e-commercesites die meer geïntegreerd zijn in de zoekfunctie resultaten direct, altijd met het idee om gebruikers binnen het ecosysteem te houden.

Is SearchGPT een gevaar voor Google in de toekomst?
Ja, maar. Een groot aantal gebruikers kan in feite geleidelijk afstand nemen van Google voor hun zoekopdrachten en de voorkeur geven aan de gespreksmodus van SearchGPT, die velen al in hun dagelijkse routine hebben geïntegreerd. Maar Google reageert al met de implementatie van het AI-overzicht (wijlen SGE, binnenkort beschikbaar in Europa) en het lijdt geen twijfel dat ze op lange termijn werken aan de kwaliteit van hun producten om zo kwalitatief mogelijk te blijven in termen van resultaten. Voor wie het nog niet weet, deHet AI-overzicht van Google is de integratie van AI door Google.
Op een bepaald aantal verzoeken (informatief maar ook commercieel), Google biedt gebruikers de mogelijkheid om met behulp van kunstmatige intelligentie inhoud te genereren om hun vragen te beantwoorden. Dit resultaat zal hoger zijn dan de klassieke resultaten en een indeling hebben die lijkt op wat te vinden is op ChatGPT (en nu SearchGPT). Met het antwoord in het kort, aanklikbare bronnen voor de gegenereerde inhoud, de inhoud gemarkeerd om de informatie te verdiepen, maar ook de voorgestelde antwoorden om op te klikken zodat de gebruiker verder kan zoeken (denk aan de zoekopdrachten met 0 klikken die aan het begin van dit artikel worden genoemd). We hebben een gebruikerservaring die vergelijkbaar is met wat een Search GPT kan bieden, maar met resultaten die soms minder kwalitatief en duidelijk zijn dan deze.
Het zal ook interessant zijn om te zien Hoe Open AI betaalde advertenties geleidelijk integreert in zijn zoekplatform, omdat ze op dit punt waarschijnlijk marktaandelen van Google zullen overnemen (we hebben sinds gisteren opgemerkt dat Google is al begonnen inkomsten te genereren met door AI gegenereerde inhoud in Google AI Overviews door er advertenties op te plaatsen). Dit is duidelijk wat de Silicon Valley-gigant zal en nu al motiveert om zijn op AI gebaseerde tools te verbeteren om de gebruikerservaring zoveel mogelijk te verbeteren, maar ook om advertenties te blijven plaatsen bij zoveel mogelijk zoekopdrachten. Aangezien het zichtbaarheidspotentieel voor bedrijven erg belangrijk is via SearchGPT en de budgetten niet altijd schaalbaar zijn, is het risico vooral groot voor Google op korte en middellange termijn. Dus op de voet te volgen.
Om samen te vatten, zelfs als dit niet het geval is Op korte termijn geen direct gevaar voor Google, het blijft een revolutie in de zoekwereld en heeft Google al gedwongen zich aan te passen (zelfs vóór de release van SearchGPT). Het is nog maar net begonnen en we kunnen niet wachten om het te volgen! SEO is niet dood, mijn vrienden, verre van dat, het is slechts in voortdurende evolutie.